Home » Blog » Vermoeidheid » Leer wat je zelf kunt doen om opvliegers en nachtelijk zweten te verminderen

Leer wat je zelf kunt doen om opvliegers en nachtelijk zweten te verminderen

door | 9 apr, 2024 | Overgangsklachten, Vermoeidheid

Als je denkt aan overgangsklachten kom je al snel uit bij opvliegers. Zo zal menig vrouw tijdens de eerste zomerse dagen van het jaar, alweer klotsende oksels hebben gehad 🥵 Zeker bij de gedachte aan slapeloze nachten door hitte aanvallen die in de zomer vaak nog erger zijn 🥴

Herken jij je in bovenstaande? Lees dan de volgende tips die ik voor je heb en ontdek wat je zelf kunt doen aan die vervelende opvliegers en nachtelijke zweetaanvallen!

Pas op met stress!
Best een dooddoener I know, maar er is helaas geen woord van gelogen. We leven in een tijd die veel van ons vraagt. Zo hebben we ons gezin, werk, huishouden, sociale leven en dan moeten we ook nog leuk doen tegen onze ouders, schoonouders en ergens tussendoor tijd zien te vinden om te sporten. 24 uur in een dag is daarom vaak te weinig. Een kritische blik op je agenda en hier en daar wat andere keuzes maken is in dit geval echt aan te raden, want hoge stresslevels werken die opvliegers alleen maar meer in de hand.

Voeg warmte toe!
Waaaatttt, warmte!!??? Terwijl je iedere nacht je bed uitdrijft? Die zag je niet aankomen he 😂 Ik leg je uit hoe dit precies werkt. Vanuit de Chinese geneeskunde gezien ontstaan opvliegers door een gebrek aan koeling. Zo heb je vast weleens gehoord van Yin en Yang. Deze 2 moeten in balans zijn om je lekker in je vel te voelen. Yin zorgt voor de koeling, maar door stress, verkeerde voeding en andere verkeerde gewoonten (denk aan roken en alcohol), raakt de Yin verstoord. Gevolg de Yin neemt af en daardoor zal de Yang toenemen, laat Yang nu net het interne kacheltje zijn, volg je me nog? 

Door warmte toe te voegen kan de Yin weer toenemen, zeker als er te lang een beroep is gedaan op Yin voor koeling. Begin de dag met een warm ontbijt en drink gedurende de dag gekookt water en kruidenthee, ook als de mussen van het dak vallen! Door veel koud te drinken en eten raakt de balans namelijk echt verstoord.  

Reken af met je suikerverslaving!
Laat met name snelle suikers staan, deze vind je in koek, snoep, kant en klaar maaltijden, snacks, pasta, witbrood en witte rijst. De suikers uit deze producten laten je bloedsuikerspiegel te snel stijgen en dat heeft een negatieve werking op je hormoonbalans, wat de opvliegers dan uiteindelijk erger zal maken. 

Beperk het gebruik van koffie!
Koffie heeft een uitdrogende functie en geeft extra hitte aan je systeem, het voedt de Yang. Je hebt net kunnen lezen dat je dat wilt voorkomen. Alles wat verhittend werkt kun je beter vermijden bij overgangsklachten, dus ook koffie. Toch heeft koffie ook wat positieve eigenschappen, als je het bij 2 tot 3 kopjes per dag kunt laten is dat prima. Neem het liefst na 14.00 uur geen koffie meer, dat helpt je om beter te slapen. 

Alcohol is een NO GO!!
Guttegut mag ik dan helemaal niets meer? Hoor ik je denken 🫣 Je mag van alles hebben, maar liefst minder of helemaal geen alcohol meer. Tenzij jij iedere nacht je bed uit wilt blijven drijven of regelmatig met een vuurrood hoofd en met bezwete kleding wilt rondlopen. Anders zou ik zeggen beperk dat drankje voor in het weekend. Alcohol hoort bij de eerder genoemde snelle suikers en daarnaast moet alcohol worden afgebroken/ verwerkt door de lever. De lever speelt een belangrijke rol in je hormoonhuishouding, verstandig om daar lief voor te zijn.

Eet gevarieerd met voldoende vezels!
Vezels heb je nodig voor een goede spijsvertering, die goede spijsvertering ondersteunt de hormoonbalans op een positieve manier. Haal vezels niet uit alleen maar uit brood, maar vooral uit groenten en fruit. Zo’n 400 – 500 gram groenten per dag en dan vooral kruisbloemige groenten. Alle kolen, broccoli, bloemkool, spruitjes enz. Kool even kort koken van te voren. Als fruit kies je voor citrusvruchten en klein rood fruit. Banaan kan wel, maar dan bij voorkeur in de ochtend en gecombineerd met wat vet en eiwit. Eet niet elke dag hetzelfde, maar varieer met je ontbijt (als het maar warm is 😉) en verwerk meerdere groenten in soepen en roerbakgerechten. 

Pas op met zuivel!
Zuivel is slijmvormend, of dampvormend zoals de Chinezen het noemen. Bakken Griekse yoghurt, glazen melk en toetjes zijn niet aan te raden bij hormonale klachten door de overgang. Vervang zuivel door een plantaardige variant, amandelkwark, kokosyoghurt enz. Havermelk in je koffie of amandelmelk als basis voor pannenkoekenbeslag enz. Sojaproducten kunnen wel helpen, maar beperk het gebruik hiervan. Max. 3x per week wat tofu, tempeh of ongezoete biologische sojayoghurt kan prima. Hetzelfde geldt overigens voor een goede biologische rauwmelkse yoghurt, 3x per een klein schaaltje kan best. Mits je er geen last van krijgt natuurlijk.

Eet vet……ja, je leest het goed, dat vetgebruik mag omhoog!
Jarenlang zijn wij bang gemaakt dat je dik zou worden door het eten van vet. In plaats daarvan zijn wij allerlei chemische alternatieven van vet gaan eten. Vooral in de overgang als er wat kilootjes bijkomen worden vrouwen nogal panisch bij de gedachte dat zij juist meer vet zouden moeten gaan eten. Met vet bedoel ik natuurlijk niet die friet (sorry, ik kom van onder de rivieren en daar is het friet 😜) met mayo. Ik bedoel gezonde en pure vetten. Deze haal je bijvoorbeeld uit olijfolie, ongezouten en ongebrande noten, vette vis, avocado, olijven, zaden enz.

Waarom meer gezonde vetten? Voor de productie van hormonen en een goede werking van de spijsvertering is vet nodig. Ben je nu een stresskip die naast het stressen ook alleen maar sla en dieetmargarine eet, dan word je lichaam wel enorm uitgedaagd om voldoende hormonen te kunnen aanmaken. Uiteindelijk zul je dan ook alleen maar dikker worden en kost het veel meer moeite om af te kunnen vallen! Om het nog maar niet over de toename van opvliegers en slapeloosheid te hebben. 

Het behandelen van overgangsklachten zoals de opvliegers en slapeloosheid zijn processen die tijd nodig hebben.

Er is helaas geen quickfix mogelijk. Als je met deze tips zelf eens gaat stoeien zul je ontdekken dat er verbetering komt. Kom je er niet uit zelf, dan help ik je graag. Voetreflex behandelingen kunnen dit proces nog eens extra ondersteunen, klik hier om er alles over te lezen. Of ontvang een uitgebreide analyse van jouw hormonale gezondheid met maatwerk adviezen waarmee je zelf aan de slag kunt met het Mini Advies Online.

Wat je ook doet, ik wens je alvast veel verkoeling!

Liefs, Niki

Over mij

Vragen die ik krijg en situaties die ik meemaak in mijn praktijk zijn mijn grootste inspiratiebron om blogs te schrijven. Met deze blogs help ik je graag op weg om zelf je klachten te kunnen verminderen.

Voor meer inspiratie, tips, weetjes en lekkere recepten kun je mij ook volgen op:

Facebook Instagram Pinterest

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin