Home » Blog » zwangerschap & vruchtbaarheid » Afvallen om de kans op een zwangerschap te vergroten
afvallen om de kans op een zwangerschap te vergroten

Afvallen om de kans op een zwangerschap te vergroten

door | 23 apr, 2024 | Afvallen & gezonde voeding, zwangerschap & vruchtbaarheid

Je hebt een kinderwens, maar het lukt ‘nog’ niet om zwanger te worden. Na een jaar van proberen kom je bij de arts en je krijgt de mededeling dat je eerst moet gaan afvallen. Dat kan jou boos maken en je een machteloos gevoel geven, toch zegt een arts dit niet voor niets. Het komt natuurlijk hard binnen bij je als je deze mededeling krijgt, maar de arts heeft ergens wel gelijk. Als je namelijk maar 5% van je lichaamsgewicht zou afvallen dan vergroot je daarmee al je vruchtbaarheid.

Naast dat overgewicht voor een verminderde vruchtbaarheid kan zorgen, wil je dit liever ook niet hebben in een zwangerschap. Veel overgewicht in een zwangerschap kan namelijk voor allerlei problemen zorgen en dat wil je natuurlijk voorkomen. 

Zie de opmerking van de arts als kans voor jou!
Vermoedelijk weet je zelf stiekem ook wel dat afvallen je gaat helpen, maar zie je er enorm tegenop om de strijd met de kilo’s aan te gaan. Zeker als je al van alles geprobeerd hebt en niets lijkt te werken voor jou. Hierdoor kun je de neiging krijgen om het bijltje erbij neer te gooien en heb je al je hoop gevestigd op een medisch traject.

Een medisch traject is helaas geen garantie op een zwangerschap
Toch zie ik regelmatig vrouwen in mijn praktijk die ondanks hun overgewicht wel in een traject terecht zijn gekomen met IUI, IVF of medische ondersteuning bij PCOS. Vaak hebben deze dames al heel wat mislukte pogingen achter de rug voordat ze bij mij in de praktijk komen. Dat is natuurlijk enorm verdrietig en zeker als je bedenkt dat het beter zou zijn als zij eerst de omstandigheden zouden verbeteren. Er is namelijk een Chinees gezegde wat luidt:

“In de natuur kan een soort zich pas voortplanten als alle omstandigheden ideaal zijn!” Een verstoorde hormoonbalans door overgewicht is helaas geen goede omstandigheid. 

Afvallen dus, maar hoe?
Bij een verstoorde hormoonbalans heb je wel een uitdaging om je kilo’s kwijt te raken, maar het is zeker niet onmogelijk. Ik geef jou graag wat tips waarmee je zelf aan de slag kunt gaan om af te vallen en zodoende je vruchtbaarheid te verbeteren. 

Let op! Afvallen is een proces wat tijd kost. Een dieet waarbij je 10 kg in een maand afvalt is ontzettend ongezond en zal jouw hormoonbalans nog meer verstoren. Wanneer je op een duurzame, gezonde manier afvalt leg je een goede basis voor een zwangerschap en het is nog makkelijker vol te houden ook. 

Voed je hormonen
Vraag een vrouw hoe ze denkt te kunnen afvallen en je krijgt 9 van de 10 keer het antwoord: “Minder calorieën eten, geen vet en geen suiker.” Aan dit antwoord is slechts één punt goed en dat is het idee om suiker te laten staan. Calorieën zeggen niet zoveel, ik ben meer geïnteresseerd in waar je die calorieën uithaalt en dat je vooral genoeg calorieën blijft eten. Vetvrij eten is een absolute NO GO als je wilt afvallen!! Het is zo’n veelgemaakte denkfout in een proces om gewicht te kunnen verliezen. 

Voldoende ‘vet’ eten dus.
Een van de belangrijkste bouwstoffen van je hormonen is vet en aangezien je je hormoonbalans een boost wilt geven is het dus goed om meer vetten te eten. Hiermee bedoel ik dan niet het frietje met mayo, maar de gezonde en pure vetten. Deze haal je bijvoorbeeld uit olijfolie, ongezouten en ongebrande noten, vette vis, avocado, olijven, zaden enz. Zorg ervoor dat ongeveer 50% van je dagelijkse calorieën bestaat uit gezonde vetten. 

Voed je schildklier door genoeg te blijven eten.
Je schildklier speelt in de hormoonhuishouding een absolute hoofdrol. Zo regelt de schildklier mede de ‘vet’ stofwisseling, daarnaast zal een schildklier die niet optimaal werkt jouw kans om zwanger te worden drastisch verminderen. Wanneer je structureel te weinig eet krijgt je schildklier het zwaar en gaat deze op de spaarstand. Als dat gebeurt dan kun je het afvallen helemaal vergeten, omdat je lichaam dan een extra uitdaging heeft om weer in de verbrandingsmodus te komen.

De schildklier heeft koolhydraten nodig, maar reken wel af met je suikerverslaving!
Glucose is nodig voor een goede schildklierwerking. Dit is mede de reden dat koolhydraatarme of ketogene diëten op de langere termijn je schildklier meer kwaad dan goed doen. Je hebt die suikers dus nodig, maar denk nu niet dat je deze uit koek en snoep kunt halen, zo makkelijk gaat dat dan ook weer niet 😉 Kies voedingsmiddelen die je bloedsuikerspiegel minder laten stijgen. Google eens op complexe koolhydraten en je krijgt een waslijst met producten die je kunt eten. Denk hierbij aan groenten, fruit, haver, boekweit, spelt (niet als je glutenintolerant bent), quinoa, knollen enz.

Voor een goede werking van de schildklier adviseer ik om ca. 100 gram koolhydraten per dag te eten. Ben je sportief, heb je een actief beroep of ben je gewoon een bezig bijtje, eet dan minimaal 120 gram koolhydraten per dag. 

Zorg voor voldoende vezels in je voeding!
Vezels heb je nodig voor een goede spijsvertering, die goede spijsvertering ondersteunt je vruchtbaarheid op een positieve manier. Haal vezels niet uit alleen maar uit brood, maar vooral uit groenten en fruit. Zo’n 400 – 500 gram groenten per dag en dan vooral kruisbloemige groenten. Alle kolen, broccoli, bloemkool, spruitjes enz. Kool even kort koken van te voren. Als fruit kies je voor citrusvruchten en klein rood fruit. Banaan kan wel, maar dan bij voorkeur in de ochtend en gecombineerd met wat vet en eiwit. Eet niet elke dag hetzelfde, maar varieer met je ontbijt en verwerk meerdere groenten in soepen, roerbak gerechten enz. 

Extra tip om meer groenten in ja dagelijkse voeding te verwerken.
Als je bij iedere maaltijd iets van groenten neemt dan kom je al snel aan meer groenten per dag. Neem als leidraad in ieder geval 2 maaltijden waarbij je halve bord is gevuld met groenten. Vermijd echter wel bakken salade en rauwkost, prima als bijgerecht, maar zeker niet geschikt als hoofdmaaltijd, waarom dat is lees je verderop.

Pas op met zuivel!
Zuivel is slijmvormend, of dampvormend zoals de Chinezen het noemen. Bakken Griekse yoghurt, glazen melk en toetjes zijn niet aan te raden als je graag wilt afvallen. Vervang zuivel door een plantaardige variant, amandelkwark, kokosyoghurt enz. Havermelk in je koffie of amandelmelk als basis voor pannenkoekenbeslag. Soja en een optimale vruchtbaarheid zijn geen goede combinatie, dus als alternatief voor zuivel kun je sojaproducten beter skippen, zeker bij PCOS.

Meer over dampvorming.
Vanuit de Chinese geneeskunde is overgewicht een van de oorzaken van damp. De milt is een belangrijk orgaan bij de regulatie van damp, maar nog veel belangrijker voor de vruchtbaarheid. Of zoals een Chinees zegt: “Je maakt bloed met bloed!” De milt is hoofdleverancier van bloed en een kindje is jouw eigen vlees en bloed, daarom is het belangrijk om de milt goed te ondersteunen. Met bovenstaande tips, die een goede werking van de milt ondersteunen, is het belangrijk om extra warmte toe te voegen. Enerzijds om jouw vruchtbaarheid te stimuleren en anderzijds heeft de milt daar weer veel profijt van. Bij verminderde vruchtbaarheid, al dan niet door overgewicht, is de kans groot dat je last krijgt of hebt van een koude baarmoeder. Hoe dat precies in zijn werk gaat lees je hier

Wees lief voor jezelf en gebruik de 80-20 regel!
Het leven is natuurlijk veel te leuk om alleen maar kruidenthee te drinken en volledig verantwoord te eten. De 80 – 20 regel helpt je hierbij. Probeer 80% van je tijd zo puur en onbewerkt mogelijk te eten, 3 maaltijden die je voorzien van alle voedingsstoffen die je lijf nodig heeft. De overige 20% kun je genieten. Heb je een feestje pak gerust dat stuk taart. Een keer een frietje eten met een frikadel speciaal, lekker doen. Als je de hele week gezond bezig bent kun je in het weekend echt wel wat zondigen. Verdeel je momenten goed en kies voor datgene wat voor jou echt de zonde waard is. Geef je niks om taart, laat die taart dan staan en kies dan voor iets anders wat je echt lekker vindt.

Tenslotte! Sporten, in jouw ogen misschien een heel vies woord 😜, is absoluut een waardevolle aanvulling om het afvallen te bevorderen. Je hoeft geen marathon te lopen of dagelijks zware work-outs te doen in de sportschool. Lekker naar buiten om te wandelen, rondje fietsen, wat cardio en krachttraining op een niet al te zwaar niveau ondersteunen net zo goed. Zelfs beter, want heftig trainen werkt alleen maar averechts voor jouw hormoonbalans. 

Ik wens jou veel sterkte en succes in jouw proces en ik hoop dat ik je met dit blog een beetje op weg heb kunnen helpen. Wanneer je met deze tips zelf aan de slag gaat zul je ontdekken dat het eigenlijk best goed te doen is. Kom je er niet uit, dan help ik je graag verder op weg. In een gratis telefonische kennismaking kun jij je vragen aan mij voorleggen en vertel ik je graag alle mogelijkheden die mijn behandelingen voor jou kunnen betekenen. Plan hier jouw gratis telefonische kennismaking in. 

Liefs, Niki

Over mij

Vragen die ik krijg en situaties die ik meemaak in mijn praktijk zijn mijn grootste inspiratiebron om blogs te schrijven. Met deze blogs help ik je graag op weg om zelf je klachten te kunnen verminderen.

Voor meer inspiratie, tips, weetjes en lekkere recepten kun je mij ook volgen op:

Facebook Instagram Pinterest

Gerelateerde artikelen

Lekker vet, vet lekker!

Lekker vet, vet lekker!

Ben jij ervan overtuigd dat je door mager te eten goed bezig bent? Maar slaag je er toch niet in om minimaal 2 uur zonder eten door te komen? Kun je jezelf moeilijk beheersen en ben je eigenlijk de hele dag kleine beetjes aan het eten? Als jij wilt weten hoe je dit kunt veranderen lees dan vooral verder.

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin